środa, 22 grudnia 2010

Wielka płyta reaktywacja

W poprzednim wpisie dotyczącym wielkiej płyty stwierdziłem, że coraz częściej będziemy widzieli obrazki wysadzania starych budynków w celu postawienia na ich miejscu jakiegoś architektonicznego cudu, tymczasem przyszłość może być zupełnie inna. We Francji uznano: skoro żywotność budynku z wielkiej płyty to minimalnie kolejne 50 lat, więc zamiast wyburzać by potem odbudowywać od podstaw, można dokonać renowacji już istniejących budynków.


W roku 2005 grupa architektów wygrała rządowy projekt przebudowy wieżowców znajdujących się przy Paryskiej obwodnicy Boulevard Périphérique. Ich projekt pozwolił nie tylko obciąć koszty wyburzenia i ponownej konstrukcji budynków, ale również umożliwił mieszkańcom pozostanie w swoich mieszkaniach podczas generalnego remontu. Architekci skupili się na powiększeniu powierzchni użytkowej oraz dostarczeniu naturalnego światła do wnętrza mieszkań. Założeniem było otoczenie całego budynku zewnętrzną strukturą składającą się z balkonów pokrytych szkłem oraz przebudowa wnętrz indywidualnie dopasowana do każdego piętra.


Praca została wykonana w dwóch fazach: najpierw do budynku dołączono modularne panele następnie zabrano się za przebudowę wnętrz. Efekt końcowy przerósł najśmielsze oczekiwania co widać na zdjęciach.



Budynkiem w którym dokonano pierwszego generalnego remontu był zbudowany we wczesnych latach sześćdziesiątych 16 piętrowy wieżowiec w którym mieściło się 96 mieszkań. Zewnętrzne modularne ściany zostały wymienione na przeszklone panele do których dołączono balkony uzyskując w ten sposób zwiększenie powierzchni o dodatkowe 3 560 m2. Budynek przed renowacją miał powierzchnię 6 288 m2, a po zakończeniu remontu 9 845 m2 co daje przyrost aż o 56%. Niektóre mieszkania 54 metrowe rozrosły się do 92 m2.


Cała rekonstrukcja zewnętrznej elewacji została przeprowadzona za pomocą prefabrykowanych elementów. Za projekt odpowiedzialni są Frédéric Druot, Anne Lacaton, i Jean Philippe Vassal wraz z szeroką grupą współpracowników.

6 komentarzy:

  1. Dzięki za ten przykład - inspirujący.
    Bardzo fajny blog, czekam na dalsze wpisy, zwłaszcza dotyczące rewitalizacji 'wielkiej płyty'
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Akurat ja mieszkałam w takim bloku i jestem zdania, że mieszkało mi się dobrze. Jednak na ten moment najbardziej podoba mi się mieszkanie w nowym mieszkaniu. Kupiłam je z oferty dewelopera https://www.eurostyl.com.pl/oferta/nowe-mieszkania-gdynia.html i jestem przekonana, że wybrałam bardzo mądrze.

    OdpowiedzUsuń
  3. My postanowiliśmy uciec z bloków z wielkiej płyty i budujemy dom. Mamy już stan surowy zamknięty i będziemy brać się za wykańczanie srodka oraz podjazd. Chcę zgłosić się do usługi brukarskie gdańsk żeby zrobili dla nas podjazd z kostki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja za to chcę powiedzieć, że jednak zawsze najważniejszy jest sam projekt. W każdym razie wiem, że mogę każdemu polecić biuro projektowe https://zarzycki-architektura.pl/ z którego ja jestem bardzo zadowolona.

    OdpowiedzUsuń
  5. Sądzę, że warto także zainteresować się taką opcją jak nowe mieszkania lublin: https://galadom.pl/ . Uważam, że zakup takiego mieszkania będzie bardzo dobrym wyborem.

    OdpowiedzUsuń
  6. Poszukujesz solidnej firmy brukarskiej, która zrealizuje Twoje projekty zgodnie z oczekiwaniami? Skorzystaj z oferty https://bruk.warszawa.pl/! To miejsce, gdzie znajdziesz nie tylko profesjonalną obsługę, ale także szeroki wybór materiałów i wzorów, które pozwolą Ci stworzyć wymarzone aranżacje przestrzeni zewnętrznej. Nie czekaj dłużej - już teraz zaplanuj swoje nowe drogi, podjazdy czy patio z ekspertami od brukarstwa!

    OdpowiedzUsuń